Sesiunea de finanțare pentru împăduriri prin PNRR s-a închis mai devreme, deoarece fondurile s-au epuizat. Dacă vrei să afli primul când se lansează următoarea sesiune, abonează-te la newsletter


Ghidului solicitantului pentru DR-19 Investiții neproductive la nivel de fermă / perdele forestiere – Propuneri și observații

AFIR a publicat versiunea consultativă a Ghidului solicitantului pentru intervenția DR-19 Investiții neproductive la nivel de fermă din Planul Strategic PAC 2023 – 2027 (PS 2027). Consultarea publică pentru acest document de lucru publicat pe www.afir.ro se va desfășura pe o perioadă de 10 zile calendaristice, de la data publicării pe site. Astfel, toți cei interesați pot transmite propuneri sau observații privind Ghidul solicitantului supus dezbaterii publice până la data de 26 octombrie 2025 pe adresa de e-mail consultare@afir.ro.

Propunerile și observațiile Asociației 100% pentru mediu

Vă invităm să parcurgeți atât Ghidul consultativ, cât și propunerile asociației și comentați mai jos, să le completați sau să trimiteți propriile propuneri pe adresa de email de mai sus.

1. Observăm că măsura se adresează strict creării de perdele forestiere. În această situație, denumirea ar trebui să reflecte realitatea — „Investiții pentru crearea de perdele forestiere” — pentru a atrage exact publicul interesat.

2. Pragul minim de eligibilitate este nerealist. Trebuie ținut cont că proiectele de perdele forestiere sub 1 ha sunt, în practică, neviabile economic, deoarece costurile fixe de proiectare au o pondere disproporționat de mare în investiția totală. O exploatație de 4.000 € SOC (≈4–5 ha) ar trebui să dedice circa un sfert din suprafața sa perdelelor pentru a face demersul sustenabil financiar, ceea ce depășește cu mult limita tehnică recomandată de ocupare a terenului, de maximum 5%.

3. Criteriile de selecție ar trebui să țină cont de motivația fermierilor și de prioritățile strategice naționale de combatere a deșertificării.

Propunem un flux dedicat, cu prioritate absolută și fără trecere prin filtrul general al criteriilor de selecție, analizat și finanțat pe principiul „primul venit, primul servit”, pentru crearea de perdele forestiere în cele 723 de localități încadrate la ANC–SEMN (zone cu constrângeri naturale semnificative, altele decât zonele montane), grav afectate de secetă, inclusiv „Sahara Olteniei”.

Aceste proiecte nu ar trebui să concureze cu proiecte similare din zona montană, unde rolul strict agronomic de protecție este, de regulă, mai mic. În plus, costurile ridicate ale proiectării, dublate de incertitudinea selecției, inhibă inițiativa — deci o cale rapidă și predictibilă pentru zonele de interes maxim pentru crearea de perdele forestiere este justificată.

4. Un criteriu de selecție distinct — sau, preferabil, includerea pe fluxul prioritar — îl pot reprezenta „perdelele forestiere pentru retenția azotului”, amplasate pe ambele maluri ale apelor de suprafață (pârâuri, canale, lacuri) sau pe liniile de scurgere (torenți, văi seci active, canale, rigole).

5. Punctajul suplimentar pentru terenurile sub angajamente ecologice (DR-04, DR-05) are logică: fermierii ecologici au interes pentru crearea de zone-tampon față de vecinii convenționali și trebuie încurajați să se protejeze prin crearea de perdele forestiere pentru a preveni deriva accidentală de pesticide.

Problema practică este că APIA tratează împădurirea acestor suprafețe ca ieșire de sub angajament, cu penalizări considerabile. Cunoaștem cazuri în care fermieri sub angajament ecologic, interesați de crearea de perdele forestiere cu fonduri PNRR, au renunțat să mai depună dosare după ce APIA le-a transmis că vor fi penalizați.

Solicităm APIA, MADR și AFIR să clarifice, la nivelul Comisiei Europene, compatibilitatea acestor împăduriri cu regulamentul ecologic, având precedentul Irlandei, care permite împădurirea pe terenuri sub angajament ecologic, fără penalizări. Cităm din ghidul lor de împădurire: „Împădurirea este recunoscută ca contribuind la crearea unui mozaic valoros de peisaj la nivelul fermei. Parcelele incluse într-un contract OFS (Organic Farming Scheme) pot fi convertite la folosință forestieră pe durata contractului OFS, fără penalități. Parcelele de teren împădurite în cadrul agrosilviculturii vor fi, de asemenea, eligibile să intre în Schema de Agricultură Ecologică.” – Pagina 28 din ghid. https://assets.gov.ie/static/documents/afforestation-scheme-2023-2027.pdf

6. Principiul privind „dimensiunea suprafeței acoperite de investiție” ar trebui eliminat, deoarece nu este la fel de important ca celelalte și poate penaliza proiectele fermelor mai mici, dar foarte importante, în zone în care este mare nevoie de perdele. Dimensiunea suprafeței acoperite de investiție ar trebui folosită doar pentru departajarea proiectelor cu același punctaj.

7. În condițiile în care criteriul de selecție a dosarelor „Principiul proprietății” folosește, într-o formulă de calcul, termenul „Suprafața totală de teren deservită de perdea”, acest termen trebuie definit riguros. O perdea forestieră poate deservi atât terenul aplicantului, cât și terenuri vecine, deci poate fi interpretat dincolo de suprafața fermei. O definire clară va reduce ambiguitățile și potențialele dispute la evaluare. În orice caz, considerăm că ar fi mai bine ca acest criteriu de selecție să fie eliminat.

8. Solicităm simplificarea grilei de selecție prin reducerea numărului de criterii și creșterea ponderii celor esențiale, astfel încât evaluarea să fie mai predictibilă, să încurajeze depunerea proiectelor și să direcționeze fondurile cu prioritate acolo unde nevoia este cea mai mare.

9. Ghidul menționează o perioadă minimă de 10 ani pentru documentele care dovedesc dreptul de utilizare a terenului. Considerăm că această perioadă trebuie extinsă la 20 de ani și corelată explicit cu obligația de menținere a perdelei forestiere pe toată durata, sub sancțiunea returnării fondurilor primite, pentru a asigura stabilitatea investiției, atingerea obiectivelor de mediu și evitarea riscului de dezafectare prematură. În 10 ani, beneficiile perdelei de protecție s-ar putea să nu fie suficient de vizibile, iar fermierul ar putea renunța la perdea.

10. Propunem să se precizeze că nu sunt necesare documentele cadastrale pentru toate terenurile peste care trece perdeaua, ci doar coordonatele topografice ale perimetrului ocupat de perdeaua forestieră. În cazul terenurilor arendate/concesionate, proprietarii vor trebui să-și dea acordul scris, prin act adițional la contractul de arendă, pentru înființarea perdelei pe terenul lor, iar pentru suprafața ocupată de perdea se va prelungi contractul de arendă/concesiune până la 20 de ani.

11. Pentru a motiva proprietarii de terenuri să își dea acordul pentru crearea de perdele forestiere pe terenul lor, propunem crearea cadrului legal care să le confere proprietarilor dreptul de a încasa, pentru suprafața ocupată de perdeaua forestieră, o arendă echivalentă celei pentru terenul arabil sau, alternativ, un supliment anual pe lângă arenda existentă, plătibil pe toată durata existenței perdelei și indexat anual cu inflația. Sumele plătite proprietarilor de către fermieri ar fi compensate celor din urmă prin măsuri APIA de înverzire, astfel încât costul net să nu devină o barieră. Mecanismul aliniează interesele, oferă predictibilitate și asigură menținerea pe termen lung a perdelelor.

13. Propunem finanțarea, în cadrul aceleiași măsuri, a sistemelor agrosilvice, cu costuri standard specifice. Sisteme mixte arbori + agricultură. Densitate: 200–400 arbori/ha. Specii: stejar, frasin, nuc, cireș, salcâm. Activități permise: pășunat, fân, siloz, culturi agricole între rânduri. Irlanda are o astfel de măsură, pentru care acordă o plată unică de 8.555 €/ha (75% după plantare și 25% nu mai devreme de 4 ani după plantare, când se poate confirma succesul proiectului) și o primă de 975 €/ha/an timp de 10 ani.

13. Compoziția perdelei trebuie descrisă în ghid și definită cu sens agronomic: arbuști la margini pentru protecție la nivelul solului și arbori înalți pentru habitatul prădătorilor naturali (de pildă, păsări răpitoare care vânează și țin sub control populațiile de rozătoare). Dacă scopul perdelei forestiere este sprijinul pentru producție și reziliență, toate aceste aspecte merită urmărite explicit prin acordarea de punctaj suplimentar, nu doar pentru prezența speciilor melifere. Anexa 12 – „Elemente minime obligatorii stabilite pentru întocmirea Proiectului tehnic de plantare” – ar trebui și ea pusă în dezbatere publică.

14. Ghidul ar trebui să includă rolurile și beneficiile pentru care perdelele forestiere sunt finanțate. Dacă acestea sunt „inima programului”, ele merită descrise clar în ghid, pentru ca fermierii să poată decide informat în favoarea accesării schemei de finanțare. Perdelele reduc viteza vântului și, implicit, eroziunea eoliană, praful și pierderea de particule fine; conservă umiditatea în stratul arabil și reduc evapotranspirația; distribuie mai uniform zăpada; stabilizează microclimatul și scad stresul termic al culturilor; filtrează praful și o parte din noxe în proximitatea arterelor rutiere și asigură o barieră fonică modestă; susțin biodiversitatea utilă agriculturii (păsări insectivore, entomofaună benefică, prădători naturali ai rozătoarelor) și contribuie la sechestrarea carbonului și la calitatea peisajului.

15. Anexa 6 – „Costurile standard pentru toate culturile anii 1-3”, ar trebui pusă în dezbatere publică. Fără a cunoaște valorile costurilor standard, nu putem încă evalua atractivitatea pentru fermieri. Totuși, comparația cu PNRR este relevantă: acolo costurile standard au fost acoperite integral, iar suprafețele împădurite au primit, suplimentar, compensația pentru pierderea de venit (190 euro/ha/an, pe 12 ani) și prima pentru sechestrarea forestieră a carbonului (640 euro/ha/an, pe 20 de ani). Chiar și cu aceste stimulente, numărul celor care au aplicat pentru crearea de perdele forestiere a fost foarte mic.

16. Apetitul fermierilor pentru crearea de perdele forestiere este, în prezent, redus. Din 906 proiecte selectate până acum pentru împăduriri prin PNRR, doar 6 vizează perdele forestiere.

Această situație indică o nevoie clară de informare: o campanie dedicată, care să promoveze — prin argumente tehnice și economice ușor de înțeles — rolurile și beneficiile perdelelor pentru culturile învecinate, adresată cu prioritate zonelor afectate de aridizare și fermierilor care exploatează suprafețe mari.

Concluzia este clară: numai printr-o promovare țintită, prin reguli simple și previzibile și printr-un pachet financiar comparabil cu cel oferit prin PNRR, măsura își poate găsi beneficiarii.

Intră pe grupul de Facebook asociat site-ului, spune-ne cu ce te putem ajuta și hai să împădurim!

Dacă intențiile dvs. în privința aplicării la finanțare sunt serioase, vă invităm să vă alăturați grupului de Whatsapp accesând acest link. Veți găsi pe grup zeci de consultanți și ingineri silvici care elaborează proiecte tehnice de împădurire. Ei vă pot răspunde punctual fiecărei întrebări și vă pot asista pe toată perioada derulării proiectului.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Fii primul care află când se lansează următoarea sesiune de finanțare a împăduririlor Abonează-te la newsletter