Stimată Doamnă Ministru,
Publicarea în data de 6 august 2025 a proiectului de ordin prin care se reduce termenul-limită de depunere a proiectelor de împădurire prin PNRR de la 23 ianuarie 2026 la 1 septembrie 2025 reprezintă o măsură abuzivă, nefundamentată și în contradicție directă cu legea.
Această modificare intempestivă este ILEGALĂ, întrucât încalcă art. 7 alin. (2) din Legea 52/2003 privind transparența decizională, care impune publicarea anunțului referitor la elaborarea unui proiect de act normativ cu cel puțin 30 de zile lucrătoare înainte de supunerea spre avizare.
În cazul de față, proiectul a fost publicat pe 6 august 2025, ceea ce face imposibilă respectarea termenului legal de 30 de zile lucrătoare înainte de adoptare. Orice aplicare a acestuia înainte de îndeplinirea termenului și fără dezbatere publică ar reprezenta un viciu procedural grav, susceptibil de anulare în instanță.
Totodată, schimbarea încalcă principiul predictibilității normei juridice, principiu derivat din art. 1 alin. (5) din Constituția României, potrivit căruia respectarea legilor este obligatorie, iar pentru ca acestea să fie respectate trebuie să fie clare, precise și previzibile. Jurisprudența constantă a Curții Constituționale statuează că destinatarii normei trebuie să își poată adapta conduita în funcție de aceasta, fără a fi expuși la modificări intempestive care le afectează drepturile sau interesele legitime. Aceeași exigență este consacrată și de CEDO, care impune ca orice reglementare să fie formulată suficient de clar pentru a permite persoanelor să prevadă, într-o măsură rezonabilă, consecințele pe care le poate produce.
Beneficiarii acestei măsuri au angajat cheltuieli considerabile (analize de sol, servicii de proiectare și întocmirea a documentației, taxe pentru avize, anunțuri la ziar, etc.) în baza termenului inițial de 23 ianuarie 2026. Modificarea regulilor „în timpul jocului” reprezintă o încălcare directă a acestor principii și subminează încrederea în instituțiile publice.
Astfel, această modificare intempestivă va genera, cu mare probabilitate, un val de litigii împotriva ministerului.
Referatul de aprobare al proiectului nu conține argumente concrete sau date cuantificabile, limitându-se la afirmații generale privind „procesul minuțios” de evaluare, fără a prezenta:
- numărul de proiecte aflate în evaluare la DGPNRR și la Gărzile Forestiere și suprafața propusă pentru împădurire prin acestea;
- numărul de proiecte aflate în proces de obținere a acordului de mediu și suprafața propusă pentru împădurire prin acestea;
- resursele umane implicate;
- timpul mediu de procesare;
- alternativele posibile (cum ar fi suplimentare de personal).
Datele obținute de Asociația VanPes de la 32 din 41 de Direcții Județene de Mediu arată că:
- timpul mediu de eliberare a acordului de mediu este de 96 de zile;
- există deja în lucru proiecte însumând aproape 5000 ha, ceea ce, extrapolat la nivel național, depășește 6.500 ha.
Reducerea termenului la 1 septembrie 2025 face imposibilă depunerea proiectelor aflate acum în proces de obținere a acordului de mediu sau a altor avize necesare, punând în pericol atât atingerea obiectivelor PNRR, cât și recuperarea investițiilor făcute de beneficiari de bună-credință.
În acest context, solicităm ferm:
- Retragerea proiectului de ordin în forma actuală și reluarea procedurii cu respectarea strictă a prevederilor art. 7 din Legea nr. 52/2003.
- Menținerea unui termen realist – propunem 1 decembrie 2025 – care să asigure finalizarea procedurilor de obținere a acordurilor de mediu și depunerea proiectelor.
- Publicarea de urgență a informațiilor de interes public solicitate de către Asociația VanPes prin adresa AV20250806S02, la care trebuie adăugate informațiile cu privire la valoarea eligibilă din PNRR a fiecărui proiect, pentru o dezbatere bazată pe informații reale.
- Organizarea unei dezbateri publice având în vedere prevederile 7 alin. (9) din Legea 52/2003, dezbatere pe care o solicităm oficial prin prezenta adresă.
Vă avertizăm că ignorarea acestor solicitări va atrage contestarea în instanță a ordinului, solicitarea suspendării aplicării sale și informarea Comisiei Europene cu privire la încălcarea principiilor de transparență, predictibilitate și bună administrare a fondurilor PNRR.
Asociația VanPes își exprimă disponibilitatea de a participa la orice grup de lucru, de a furniza date tehnice și de a colabora cu MMAP pentru îmbunătățirea cadrului procedural.
Vă mulțumim frumos și vă asigurăm de întreaga noastră cooperare.
Cu deosebită considerație,
Aurelian-Marian VASILE
Președinte Asociația VanPes
Documentul original: AV20250815S01 – solicitare dezbatere publica proiect ordin reduecre perioada depunere proiect (PDF)
Intră pe grupul de Facebook asociat site-ului, spune-ne cu ce te putem ajuta și hai să împădurim!
Dacă intențiile dvs. în privința aplicării la finanțare sunt serioase, vă invităm să vă alăturați grupului de Whatsapp accesând acest link. Veți găsi pe grup zeci de consultanții și inginerii silvici care elaborează proiecte tehnice de împădurire. Ei vă pot răspunde punctual fiecărei întrebări și vă pot asista pe toată perioada derulării proiectului.